A Black Friday ma már nem csak egy nap, amikor mindent olcsóbban lehet megvásárolni, hanem egy egész hónapon át tartó vásárlási őrület. A túlfogyasztás zászlóshajója, és a pénztárca egyik legnagyobb mumusa. Következő cikkünkből megtudhatod, hogyan állhatsz ellen a kísértésnek, és a hó végi egyenlegeden kívül mivel tehetsz még jót.
A Black Friday (magyarul fekete péntek) kifejezést már a 19. században is használták, igaz, akkor még nem az akciós vásárlása, hanem a pénzügyi válságra. Bár igazából, ha belegondolunk, ez az esztelen költekezés tulajdonképpen személyes pénzügyi válságokhoz vezet. Később aztán a 60-as évek Amerikájában (egészen pontosan Philadelphiában) használták újra ezt a kifejezést, de még mindig nem a vásárlási lázra, hanem a hatalmas közlekedési dugókra és a nagy forgalomra. A hálaadást követő pénteki napon hatalmas tömegek indultak meg, hogy megkezdjék a karácsonyi bevásárlást, emiatt a fekete péntek elnevezés inkább negatív, mintsem pozitív jelentésű volt. Azóta Amerikában a fekete péntek mindig a hálaadást követő pénteki napra esik, ekkor hatalmas (esetenként akár 70-90%-os) kedvezményekkel tudnak vásárolni az emberek.
Ugyan nem hivatalos szünnap, mégis sokan szabadságot vesz neki, és már órákkal a bolt nyitása előtt a bejárat előtt várják, hogy bejussanak.
Magyarországon először 2013-ban tartottak Black Friday-t, természetesen nem az amerikai mintát követve, hatalmas kedvezményekkel… Az időpontot tekintve sem az eredeti elgondolást követjük, nálunk itthon ez inkább átcsapott egyfajta vásárlási őrületbe, amikor mindenki gondolkodás nélkül vásárol meg mindent, ami egy kicsit is olcsóbb, mint máskor. Sok helyen már akár hetekkel az eredeti időpont előtt tart a Black Friday, az eredeti egy nappal szemben.
Arról mi most nem fogunk beszélni, hogy az üzletek részéről mennyi átverés történik a fekete péntek kapcsán, erről rengeteget olvashattok különböző netes portálokon, cikkekben. Mi most inkább azzal foglalkozunk, hogy milyen káros a Black Friday a környezetünkre nézve.
A nagy leárazásokkal a túlköltekezésbe hajszolják a vásárlókat, amivel csak annyit érnek el, hogy rengeteg olyan dolgot is megveszünk, amire valójában semmi szükség nincsen. A kereskedelem ilyenkor nagyobb profitot termel, mint az év többi napján összesen. Sok olyan ajándéknak szánt kacatot is megvesznek az emberek, amit semmire nem fog majd használni az, aki kapja. A mottó: olcsó, szóval megveszem. Attól, hogy valaminek kedvező az ára, még nem biztos, hogy szükség is van rá. Ezek az ajándékok, amik később feleslegessé válnak, előbb utóbb a kukában végzik. Ezzel is csak a hulladék mennyiségét növeljük, ahelyett, hogy minden erőnkkel próbálnánk azt csökkenteni. Nyugodtan nevezhetnénk ezt a napot (vagy Magyarországon akár több hetet is) a “nagy hulladék túltermelési világnapnak” is.
A túlfogyasztás ünnepe
Kedves olvasó, tedd a kezed a szívedre, és mondd, hogy Te tudatosan vásárolsz ezen a napon is. Ha így van, akkor ennek nagyon örülünk, és büszkék vagyunk rád, mert ellenállsz a kísértésnek. Ha viszont nem, akkor gondolj bele abba, mi értelme van ennek az őrületnek.
Ezen a napon nem csak a számla végösszege, de a hátrahagyott ökológiai lábnyom mérete is megnő.
Ilyenkor a boltok jellemzően hosszabbított nyitvatartással várják a vásárlókat, megnő az energiafogyasztás is. Több vizet, elektromos áramot fogyasztanak. A nyersanyagok felhasználása is megnő, hiszen a megnövekedett keresletet megfelelő árukészlettel kell kiszolgálni. A rengeteg megvásárolt holmit haza is kell valahogy vinni, amit jellemzően autóval teszünk meg, vagy futárszolgálatot veszünk igénybe. Ezzel megint csak a környezetünket terheljük, mert sajnos még mindig nem készítették el a Vissza a jövőbe filmben már látott, hulladék-meghajtású autókat.
Mi a Swappis-nál a White Monday-mozgalomban hiszünk!
A White Monday mozgalom 2017-ben jött létre Svédországban, létrehozva a fekete péntek ellenpólusát, a fehér hétfőt. A mozgalom lényege, hogy az esztelen költekezés helyet a fenntartható vásárlási módokra hívja fel a figyelmet. A középpontban az újrahasználat áll, gátat szabva a túlfogyasztásnak, és a hulladék termelésnek. Felhívja a figyelmet a körforgásos modellre épülő vállalkozásokra, melyek tudatos döntésre, tudatos vásárlásra ösztönzik a leendő vásárlókat.
Mi a Swappis-nál hiszünk az újrahasználat erejében, és hiszünk abban, hogy együtt (tudatosan) tehetünk valamit a Környezetünkért. Ha megunt ruháidat nálunk adod le, és nem a kukába dobod, esélyt adsz nekik, hogy valaki tovább használhassa őket. Ráadásul, ha az új helyett Te is másodkézből vásárlod a ruháidat, még tovább csökkentheted ruhatárad ökolábnyomát (a vele járó szén-dioxid kibocsátást, a vízhasználatot és vegyszerhasználatot).
Támogasd kezdeményezésünket, és a ruhák újrahasználatát. Tegyünk együtt a Környezetünkért.
Szeretettel várunk Raoul Wallenberg utca 1. szám alatti üzletünkben, ahol nyitvatartási időn belül hétfői, keddi és pénteki napokon tudsz ruhákat leadni. Fontos, hogy ezek a ruhák jó állapotúak legyenek (nem foltosak, nem lyukasak, nem bolyhosak stb.), hogy másoknak örömet tudjanak még okozni.
Tegyünk együtt, tegyünk jót!
Írta: Petrás Imola